Ovládání klávesnice deseti prsty a výukový software pro psaní na klávesnici

Martina Chupíková, Jana Zahumenská

Katedra technické a informační výchovy PdF UP v Olomouci

Resumé

Příspěvek se zabývá ovládáním klávesnice desetiprstovou hmatovou metodou jako součástí počítačové gramotnosti a výukovými programy, které jsou určeny pro výuku psaní na klávesnici deseti prsty.

Klíčová slova

Desetiprstová hmatová metoda, výukový software, počítačová gramotnost

Abstract

Touch typing keyboard mastery, teaching software for keyboard touch typing

This article deals with touch typing keyboard mastery as a part of computer literacy as well as teaching programmes that are designed for teaching keybord touch typing.

Keywords

Touch typing keyboard mastery, teaching software, computer literacy

1. Počítačová gramotnost a ovládání klávesnice deseti prsty

Už nikoho nepřekvapí, že dnešní společnost nazýváme společností informační. Informační a komunikační technologie se stávají neodmyslitelnou součástí edukačního procesu. Všeobecným požadavkem kladeným na společnost se stává počítačová gramotnost, která je u žáků rozvíjena už na prvním stupni základní školy. Zajímá nás, zda počítačově gramotní jsou i ti, kteří neumějí ovládat klávesnici počítače deseti prsty – jsou v této oblasti negramotní.

Současné masové rozšíření osobních počítačů do škol základních i středních, pracovních oborů i osobní zábavy přináší nutnost ovládnout klávesnici všemi prsty. Z tohoto důvodu potřebují všichni ti, kteří s počítačem aktivně pracují, bojovat s klávesnicovou negramotností.

Jedním z cílů Státní informační politiky ve vzdělávání, napsané v květnu 1999 na návrh Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva kultury, je všeobecné zvyšování gramotnosti v oblasti informačních technologií. Hovoříme-li o počítačové gramotnosti, pokládáme si otázku, jestli tato gramotnost zahrnuje schopnost psát na klávesnici deseti prsty. Pokud by odpověď na výše položenou otázku zněla ano, nastoluje se tím další řada navazujících otázek. Kdy by se mělo začít s vyučováním této dovednosti? Kdo by ji měl vyučovat? Jaký existuje výukový software pro psaní na klávesnici?

2. Pracovní a zdravotní aspekty

Kdo začíná přemýšlet o výuce psaní deseti prsty, jistě si uvědomuje, jaké výhody by mu tato dovednost mohla přinést. Je to zejména nerušený tok myšlenek nepřerušovaný vyhledáváním jednotlivých kláves a následnou kontrolou na obrazovce monitoru. Rychlost psaní se projevuje i v celkové osobní pracovní produktivitě i v kvalitě, tj. bezchybnosti textu. Nejde však jen o aspekt pracovní, ale také zdravotní. Neustálé přeostřování zraku mezi klávesnicí a monitorem, které jsou navíc rozdílně osvětleny, může způsobovat bolesti hlavy a očí.

Zrychlení ovládání klávesnice zvládnutím desetiprstové hmatové metody urychluje i komunikaci s osobním počítačem, přináší možnost více se soustředit na vkládaná data, čímž dochází ke snížení počtu chyb. Důležitá je i ochrana zdraví. Výhodou je rozložení námahy na všech deset prstů, snížení zrakové únavy, odstranění bočního vytáčení páteře nebo předklonu hlavy. Pokud není nutné sledovat obrazovku, můžeme umístit monitor šikmo vpravo a předlohu kolmo před sebe. Při výuce nejde jen o osvojení prstokladu, ale také o správný způsob sezení, držení rukou, základní polohu prstů, psaní naslepo, techniku stisku kláves a mnohé další [1].

K dosažení tohoto cíle byl vytvořen výukový software pro ovládání klávesnice desetiprstovou hmatovou metodou.

3. Schopnost psát na klávesnici

Psaní na klávesnici je schopnost ovládat klávesnici desetiprstovou hmatovou metodou; je to psychomotorická schopnost, která připomíná hraní na hudební nástroj, jako je piano: jemné motorické svaly musí reagovat na instrukce mozku. Koordinace oko - ruka je nezbytná proto, aby jemné motorické nervy lokalizovaly a stiskly klávesu [2].

Výuka psaní na klávesnici by měla předcházet samotné práci s počítačem. Žáci potřebují metodické instrukce, aby získali schopnost psaní na klávesnici za použití dotykové metody. Výzkumy prokazují, že děti s touto dovedností jsou schopny tvořit rychleji, jsou pyšnější na svou práci, vytvářejí písemnosti s upravenějším vzhledem, mají lepší motivaci a projevují zlepšené jazykově umělecké dovednosti [2].

4. Kdy začít s výukou

Žáci 1. – 3. třídy nemají potřebnou obratnost a velikost ruky, aby mohli klávesy ovládat efektivně. Navrhovaný věk pro efektivní vyučování psaní na klávesnici je 10 až 12 let. Děti 4. – 6. třídy vykazují vyšší jemnost a ovládání malých svalů, což se odráží v lepší pohybové koordinaci [2]. Výuka by zřejmě měla začít na druhém stupni ZŠ, tj. v šesté třídě, a pokračovat i v dalších ročnících. Je nezbytné tuto dovednost zlepšovat soustavným tréninkem a neustále se tak zdokonalovat. Cílem je připravit žáky na zpracování textů a efektivní práci s počítačem. Práce učitelů informatiky či výpočetní techniky nemůže být dokonalá, pokud neustále čekají, až jejich žáci najdou tu správnou klávesu.

Učitel vyučující psaní na počítači musí být schopný pomáhat žákům rozvíjet správnou techniku psaní a zajišťovat motivaci, dohled a kontrolu. Když se žáci začínají učit psát na počítači, potřebují kolem 30 vyučovacích hodin, aby získali schopnost používat pro stisk jednotlivých kláves správné prsty [1].

5. Software pro výuku psaní na klávesnici

Výukový software (SW) pro psaní na klávesnici napomáhá rychlejšímu zvládnutí ovládání klávesnice desetiprstovou hmatovou metodou. Výukové programy a balíky většinou slibují, že naučí psát na klávesnici deseti prsty rychle a jednoduše. Většinou lze tento SW vyzkoušet předtím, než se rozhodnete pro jeho zakoupení. Jsou k dispozici ke stažení na internetových serverech jako shareware a freeware. Jejich odzkoušení je omezeno časově nebo je k dispozici několik lekcí výuky.

Při procházení internetových stránek s výukovým SW určeným pro psaní na klávesnici hmatovou metodou jsme objevily několik programů, u kterých uvádíme operační systém (OS), pod kterým program běží, a požadavky na hardware (HW) dle dostupných údajů na internetových serverech.

6. Závěr

Dovednost psaní na klávesnici se už netýká pouze určitého povolání, ale je nezbytná pro komunikaci, získávání a rozšiřování informací. Špatná nebo nulová schopnost psát na klávesnici bez dívání se na ruce významně omezuje pracovní schopnosti. Prospěch z nabytí dovednosti psaní na klávesnici zahrnuje lepší využití času a efektivnější využití počítačů, výrazně zvyšuje produktivitu práce. Dovednost psaní na klávesnici se bez soustavného tréninku zlepšuje nedostatečně nebo se naopak snižuje. Softwarové balíky výukových programů pro psaní na klávesnici by měly být prozkoumány a vyzkoušeny před jejich zakoupením. Musí respektovat pedagogické a psychomotorické principy. Některé školy již nástup počítačové éry zachytily a provádí výuku psaní na klávesnici alespoň v podobě kroužků. Pro lepší zajištění rozvoje dovednosti psaní na klávesnici počítače se domníváme, že je třeba zakotvit výuku psaní hmatovou metodou jako povinný předmět ve vzdělávacím programu ZŠ.

7. Literatura a internetové zdroje

  1. Deseti prsty. Výukový program pro psaní na klávesnici. pmq SOFTWARE. Praha, 2001.
  2. Kdo by měl vyučovat psaní na klávesnici a kdy by mělo být vyučováno? [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL:http://www.zav.cz/Bulletin/psaniUSA.htm>
  3. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://www.volny.cz/swx/>
  4. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://www.abzone.cz/atv/>
  5. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://www.pmq.cz/1029/uvod_1_1029.htm>
  6. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://francis.unitra.sk/karel/>
  7. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://www.afx.cz/mr_pisar/mr_pisar.htm>
  8. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://www.mujbox.cz/psanec/>
  9. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://karnet.fsih.cvut.cz/zamestna/vanis/privat/hlmenu.htm>
  10. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://susta.cz/psacistr/index.htm>
  11. [cit. 2002-11-10]. Dostupný z <URL: http://home.tiscali.cz/cz347129/>
  12. MAZÁK, E. Počítačové a výukové programy a metodika jejich tvorby. 1. vyd. Praha : Ústav školských informací, 1988. s 119.

Kontaktní adresy:

Martina Chupíková, Mgr.
Katedra technické a informační výchovy,
PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc
tel. 585 635 813
e-mail: chupikom@pdfnw.upol.cz
Jana Zahumenská, Mgr.
Katedra technické a informační výchovy,
PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc
tel. 585 635 813
e-mail: zahumens@pdfnw.upol.cz