Recenze knihy “Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí”
Libuše Ludíková
Katedra speciální pedagogiky PdF UP v Olomouci
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany : Nakladatelství H a H, 2001, str. 144.
Třetí přepracované vydání této publikace reaguje na dynamicky se měnící náhled na přístup k nemocným a zdravotně postiženým dětem. Autor v práci zúročil své dlouholeté zkušenosti dětského psychologa, jenž působí v rámci resortu zdravotnictví a tudíž se permanentně setkává s nemocnými a zdravotně postiženými dětmi.
Publikace je rozdělena celkem do 12 kapitol, kdy autor postupuje nejprve od širších obecných východisek k dílčím problémům. V těchto částech se zabývá otázkami vlivu onemocnění na psychický stav dítěte, podrobně rozebírá základní činitele ovlivňující reakci dítěte na nemoc či zdravotní postižení.
Čtvrtá kapitola je zaměřena na rodinu a problémy, se kterými se musí potýkat v situaci, kdy je jejich dítě postiženo. Vedle prezentace nevhodných typů výchovy dítěte s postižením, ke kterým se rodiče často uchylují, najde zde čtenář tzv. desatero rad, jak pracovat s rodinou, aby se vytvořil adekvátní vztah k dítěti s postižením. Desatero může výrazně pomoci nejen zdravotnickým, ale zejména výchovným a poradenským pracovníků a samozřejmě samotným rodinám.
V další kapitole jsou řešeny psychické následky poškození nebo nedostatečného vývoje ústřední nervové soustavy. Vedle etiologie jsou popsány i následky, přístup, výchova, léčebné zacházení a rehabilitace dětí s mentální retardací, včetně pomoci rodině takto postižených jedinců.
Šestá kapitola je zaměřena na problematiku lehkých poruch duševního vývoje, které vznikají na podkladě relativně drobných odchylek ve funkci centrálního nervového systému. Opět i zde stejně jako v předešlých kapitolách je uvedeno desatero rad, jak pracovat s klienty s těmito typy postižení.
V následující kapitole je podrobně rozebrán vliv nemoci na psychiku dítěte, a to jak při relativně běžných horečnatých onemocněních, tak i při nemocech s nepříznivou prognózou až po úmrtí dítěte, a její vliv na rodinu. Autor zde opět uvádí celou řadu praktických rad, jak v dané situaci postupovat.
Osmá kapitola je věnována pobytu dítěte v nemocnici. V této části jsou patrné nové náhledy, jež jsou úzce spjaty s humanizací přístupu k hospitalizovaným dětem. Zdůrazněny jsou předpoklady pro výchovnou práci v rámci pobytu dítěte v nemocnici, příprava dítěte na samotné přijetí, průběh přijímání a následný přístup ze strany zdravotnických i výchovných pracovníků. Neopomenuta je i otázka úlohy školy a rodičů při hospitalizaci.
V další kapitole autor řeší přípravu dítěte na operace a jiné vážné léčebné zákroky. Zabývá se zde i psychickými komplikacemi, které často vnikají u dětí ve vazbě na anestézii. Poslední část této stati je věnována psychickým pooperačním následkům a jejich odstraňování.
Desátá kapitola informuje o přípravě dítěte a psychických nárocích, které se sebou nesou běžné lékařské prohlídky. Text je proložen celou škálou doporučení, jak úspěšně problémům předejít, popř. jak je řešit.
Poslední dvě kapitoly jsou zaměřeny na psychologické otázky rehabilitace dětských pacientů po úrazech či po vážných léčebných zákrocích dotýkajících se především hybného aparátu.
V seznamu literatury, který je v závěru práce uveden, může čtenář najít dostatek dalších zdrojů, které mohou jeho poznatky dále rozšířit či prohloubit.
Recenzovaná knížka svým zpracováním je vhodným studijním materiálem nejen pro zdravotnický personál, ale i pro budoucí psychology a speciální pedagogy. Současně ji lze doporučit i rodičům, kteří mají nemocné či zdravotně postižené dítě, neboť v ní jistě najdou velké množství pro ně potřebných informací.