Hospitace v podmínkách mateřské školy

Dana Tomanová

Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PdF UP v Olomouci

Souhrn

Hospitace jako prostředek řízení změny kvality vzdělávání. Reflexe učitelky a ředitelky v podmínkách mateřské školy. Slovník použitý pro charakteristiku hospitace.

Summary

Lesson observation as a mean of leading the change of quality in education. Reflection of teacher and headmaster in conditions of nursery school. Dictionary used for characteristic of lesson observation.

Klíčová slova

Hospitace, slovník hodnocení, pozitivní, neutrální, negativní, emocionální a racionální rysy hodnocení

Úvod

Školní inspekce v dokumentu Rukověť 2000 poukázala na hospitaci jako na slabý článek řízení pedagogických procesů ve škole. Hospitace je prostředkem, kterým můžeme diagnostikovat pedagogické dovednosti učitelů, řízení procesu učení se žáků a některé výstupy vzdělávacích aktivit u žáků (úroveň učební činnosti a její výsledky). Má-li být hospitace jedním z efektivních nástrojů řízení změny kvality vzdělávání, pak je třeba znát základní charakteristiky tohoto nástroje, úroveň jeho současného vnímání a využívání. I v podmínkách mateřské školy je hospitace povinnou součástí řídící činnosti ředitelky.

V rámci dalšího vzdělávání učitelek a ředitelek mateřských škol realizovaného na PdF UP Střediskem celoživotního vzdělávání učitelů jsme v kontaktní výuce stimulovali frekventanty k využívání hospitace jako prostředku dalšího rozvoje jednotlivých oblastí práce školy. Před samotnou prezentací záměrů a reálnou výukou jsme zjišťovali vztah učitelek a ředitelek mateřských škol k hospitaci, tj. jak ji obě kategorie této profese vnímají, jaké zkušenosti s ní mají. Písemně vyjadřovaly prožitky, zkušenosti nebo stavy, které v nich hospitace navozovala pomocí přídavných jmen, sloves a stručných charakteristik. Účastníci kurzu tak představili svůj prekoncept hospitace. Výsledky zjištěného stavu slouží vyučujícímu k dalšímu rozhodování o následných metodách výuky.

Na tomto místě chceme seznámit hlavně se slovníkem, kterým tato profesní kategorie charakterizovala hospitaci. Výrazy jsme rozčlenili na kladná vyjádření, zřetelně záporné charakteristiky a na výroky, kterými frekventanti nedali jednoznačné pozitivní nebo negativní hodnocení. Neurčitost zařazení si uvědomovali studenti v daném kurzu při další práci na tématu. V následujících přehledech představíme nejprve verbální aparát užitý učitelkami a poté verbální aparát užitý ředitelkami – přehled I. a přehled II.

I. hodnocení učitelkamiII. hodnocení ředitelkami
  1. přídavná jména
  2. slovesa
  3. charakteristika prožitého kontextu
  1. přídavná jména
  2. přídavná jména
  3. charakteristika prožitého kontextu

Hodnocení učitelkami

Přídavná jména

Pozitivní Neutrální Negativní
Přínosná
Podnětná
Klidná
Poučná
Hodnotící
Neplánovaná
Formální
Účinná
Úzkostná
Kritická
Třesoucí
Trémizující
Svazující
Stresující
Deprimující
Nepříjemná
Ponižující
Děsná
Těžká
Nejistá
Stíhající
Nepřátelská

Slovesa

Pozitivní Neutrální Negativní
Burcuje
Radí
Aktivuje
Pomáhá
Dává možnost vyniknout
Nutí přemýšlet
Nutí studovat
Nutí se lépe připravovat
Napíná
Šťourá
Rozrušuje
Sleduje
Kontroluje
Poučuje
Nervuje
Kritizuje
Trémuje
Vyvolává žaludeční potíže
Nutí k přetvařování
Vyvolává obavy
Znervózňuje
Deprimuje
Stresuje
Ponižuje
Číhá
Vyvolává nespavost

Stručné výroky o pocitech

Mám to za sebou. Konec přináší pocit úlevy. Poprvé je vždy nejhůře. Úsměv je jen maska. Činnost vyvolávající nezvladatelnou nervozitu. Orientace na naše chyby. Je to nutné zlo. Buzerace v ženském podání. Ponižující scénka školního divadla. Vyčištění organismu bez medikace. Podnětný doporučující způsob práce. Úřední masáž našeho sebevědomí. I to se dá přežít. Stav ohrožení a nouze. Poučení o kolegyni ředitelce. Účinný prostředek represe. Nevyzpytatelná nastražená bomba apod.


Hodnocení ředitelkami

Přídavná jména

Pozitivní Neutrální Negativní
Přínosná
Povzbuzující
Zvídavá
Zjišťující
Kontrolující
Hodnotící
Povinná
Nutná
Zajímavá
Objevující
Diagnostická
Rozebírající
Neformální
Užitečná
Efektivní
Poznávací
Objektivní
Obtížná
Nepříjemná
Bezradná

Slovesa

Pozitivní Neutrální Negativní
Pomáhá
Chválí
Povzbuzuje
Podněcuje
Obohacuje
Oceňuje
Inspiruje
Hodnotí
Informuje
Kontroluje
Neovlivňuje
Sleduje
Nezasahuje
Zjišťuje
Objevuje
Motivuje
Vytváří odstup k ředitelce
Komplikuje život ve škole

Stručné výroky o pocitech

Málo oblíbený způsob kontroly. Musím najít pozitiva i negativa. Snaha o diplomatické příměří. Kontrola naplnění potřeb dětí. Kontrola plnění kurikula MŠ. Výměna názorů k budoucí práci. Závěry ke zlepšení práce. Umění krásně říct špatné. Vytváří účastníkům osobní bariéry. Součást povinných činností ředitelky. Kontrola plnění povinností učitelky. Důvěřuj, ale prověřuj. Mění vztahy mezi lidmi. Účinný způsob hodnocení učitelky apod.


Pojmový aparát byl seřazen podle četnosti užití od nejfrekventovanějšího k nejméně frekventovanému. Uvedený přehled vyjádřených pocitů naznačuje, že učitelky vnímají hospitaci převážně emocionálně (E), až v druhém sledu přistupují k hospitaci racionálně ( R ). Lze to vyjádřit vztahem E > R. Při použití přídavných jmen verbalizují spíše negativní prožitky z hospitací. Při užití sloves nacházejí i pozitivní vyjádření, ale k vyjádření užívají jiná slovesa než nacházíme ve slovníku ředitelek. Hospitace je nutí studovat, přemýšlet, lépe se připravovat. Potvrzuje se přes negativní emoční ladění, že funkci aktivizační, stimulační určitě plní a může být nástrojem řízení změny.

Ředitelky hodnotí hospitaci spíše neutrálně nebo pozitivně. Jejich výroky bychom mohli zařadit do racionálních prvků hodnocení R > E. Reflexe dosažené změny v poznání tématu v průběhu další výuky ukázalo, že hospitační činnost byla učitelkami na počátku vnímaná nejen emocionálně s negativním vlivem, ale také jako represivní akt. Ředitelkami jako nástroj kontroly s hodnotící a informační funkcí, jako nezbytná povinnost.


Závěr

Aby se tento nástroj mohl stát prostředkem řízení změny kvality školy a vzdělávání, aby byl efektivním nástrojem evaluace školy, bude třeba podporovat u ředitelek vytváření a rozvíjení dovedností ve vedení lidí, v komunikativních dovednostech, v personálním managementu. V dalším vzdělávání odborníků je potřebné objasnit, jaké podmínky bude nezbytné vytvořit pro změnu přístupu k hospitaci. V diskusi se ukázalo, že ředitelky mají sklon ke stereotypnosti hodnocení ( vím, jak učitelka pracuje, znám její činnost, komunikaci aj.), nemusím u ní v pravém slova smyslu hospitovat. Výroky podobného typu lze akceptovat pouze částečně. V této souvislosti nás mohou napadat různé otázky: Věří ředitelka v další rozvíjení kompetencí učitelek? Reflektuje škola měnící se podmínky pro vzdělávání a výchovu? Vnímá proměny edukační reality? Reaguje škola na změny stereotypními postupy vyhovujícími pro dřívější model edukace a úroveň účastníků nebo hledá nové postupy? Nemůže nedůvěra v rozvoj učitelek signalizovat také malou potřebu vlastního rozvoje ředitelky?

Od počátku profesní přípravy učitelek mateřských škol je nezbytné učit vnímat hospitaci jako klíč k vlastní pozitivní perspektivě, k vlastnímu osobnostnímu a profesnímu rozvoji, jako cestu k větší jistotě v práci se svěřenými dětmi. Postavit učitelku do roviny chtění či osobního zájmu – mám nárok na rozvoj kvality své práce, potřebuji ujasnit si vlastní pojetí práce prostřednictvím vyslovených otázek, pochybností, potřebuji pomoci zmapovat edukační realitu, kterou spoluutvářím, navozuji, řídím, ale bez diskusí, srovnání a objektivních stanovisek dalších profesionálů v týmu se neobejdu.