Evaluace studia a postoje studentů ke vzdělávání na ÚPPPV

Marta Faberová, Vladimír Václavík, Iva Bartošová

Ústav pedagogiky a psychologie pro primární vzdělávání PdF UHK


Klíčová slova

Evaluace výuky, techniky evaluace výuky, hodnocení kvality výuky studenty, dotazník, škálování.


Primární vzdělávání prochází v posledních letech významnými změnami. Podle Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha), má první stupeň základního vzdělávání řadu specifik, a proto je třeba vytvářet nové pojetí vyučování. V souvislosti s tím se mění i příprava učitelů pro 1. stupeň ZŠ. Naše pracoviště, které je garantem tohoto studia, se podílí na úpravách studijního plánu a zároveň iniciuje nové projekty.

Pro stanovení další koncepce našeho ústavu jsme potřebovali znát podrobnější údaje o kvalitě práce a výsledcích jednotlivých pracovníků i celého pracoviště, abychom mohli své záměry realizovat.

Jednou z možností, která je ve vysokoškolském studiu využívána, je hodnocení studia a vyučujících studenty.

Informační zdroje, které se zabývají teoriemi, metodami a výsledky evaluace pedagogické činnosti jsou početné především v zahraničí. Měli jsme možnost vybírat mezi různě konstruovanými dotazníky, po zvážení jejich výhodnosti vzhledem k našim záměrům jsme použili anonymní dotazník s položkami škály, který hodnotí jednotlivé předměty a vyučující.

Oblasti zájmu šetřené dotazníkem: učitel, jeho pedagogické dovednosti, osobní vztah ke studentům, struktura a organizace výuky, stanovení obtížnosti učiva, způsob zkoušení a hodnocení, kvalita zpětné vazby, interakce mezi učitelem a studenty, celková spokojenost s výukou.


Cílem šetření bylo:


Pro hodnocení výuky byla použita metoda dotazníku. Použili jsme anonymní dotazník s položkami škály hodnotící jednotlivé vyučující (posuzovací škála SEEQ – Student’s Evaluation of Educational Quality, autor Herbert W. Marsh, Universita v Sydney 1982, přeložil a upravil J. Mareš, LF UK Hradec Králové).

Škálování spočívá v přiřazování číselných hodnot takovým jevům, které nemůžeme měřit přímo na intervalové nebo poměrové stupnici, jde vlastně o kvantifikaci kvalitativní informace. Pracovali jsme se škálovací technikou, která v odborné literatuře figuruje pod různými názvy: Likertova škála, bodová škála, škála sumovaných odhadů.

Posuzovateli se předloží určitý počet kategorií, s jejichž pomocí má předložený výrok posoudit. U tohoto typu škál se nejčastěji požaduje zaujetí postoje (naprosto nesouhlasím - nevím - naprosto souhlasím), posouzení výroku z hlediska intenzity (velmi - málo), z hlediska kvantity (všichni - nikdo), nebo frekvence (vždycky - nikdy).

Je to vcelku jednoduchý nástroj, který se dá využít pro zjišťování rozdílů v postojích mezi skupinami osob. Neptáme se přímo na postoj k určitému jevu, ale oklikou zjišťujeme stupeň souhlasu s jistým tvrzením.

Studenti na vysokých školách ve vztahu k určitému předmětu a vysokoškolskému učiteli nejčastěji posuzují:

  1. učitelovy pedagogické dovednosti
  2. učitelův osobní vztah ke studentům
  3. strukturu a organizaci výuky
  4. obtížnost předmětu
  5. interakci mezi učitelem a studenty
  6. kvalitu zpětné vazby poskytované studentům.

Pro účely našeho šetření jsme výše uvedená témata transformovali do deseti okruhů týkajících se výuky jednotlivých předmětů. Výsledkem bylo třicet výroků seskupených do deseti okruhů:

  1. studentovo učení
  2. učitelovo nadšení
  3. organizace výuky
  4. interakce učitel – student
  5. učitelův rozhled
  6. způsob zkoušení
  7. kvalita studijního materiálu
  8. výuka
  9. učitel
  10. náročnost výuky

Se škálami pracovalo celkem 430 respondentů, jednalo se o studenty a studentky učitelství 1. stupně ZŠ.


Výsledky šetření

Výsledky šetření jsou doloženy názornými grafy a tabulkami hodnot. Z prezentovaných výsledků šetření vyplývá, že ve většině tematických okruhů nedošlo k výrazným rozdílům v hodnocení jednotlivých učitelů ústavu.

Pouze u okruhu číslo II, VIII a IX se vyskytl velký rozptyl výsledných hodnot. Data těchto okruhů jsme statisticky zpracovali.


Přílohy: Tab. 1 – Příklad výsledkového archu

Tab. 2 – Sumarizované výsledky

Graf 1 – Hodnocení učitelů v jednotlivých okruzích

Graf 1 – Průměrné výsledky

Příklad IX. okruhu – učitel.


Závěr

Cílem šetření bylo zjistit kvalitu výuky a výsledky práce jednotlivých učitelů ÚPPPV s využitím dotazníků se škálovými otázkami a s otevřenými otázkami zadaných studentům.

Použité metody pro evaluaci studia poskytly řadu zjištění o tom, jak studenti posuzují výuku a kvalitu práce jednotlivých učitelů a následně celého Ústavu pedagogiky a psychologie pro primární vzdělávání.

Výhodou této techniky je, že umožňuje posoudit výuku za delší časové období, zjišťuje postoje studentů ke sledovaným jevům, zjišťuje velmi rychle údaje od velkého počtu osob a umožňuje zpětný vliv na práci učitele a katedry. Na druhou stranu však poskytuje pouze globální charakteristiky a obraz stavu, nikoli procesu, které k němu vedly. Jsme si vědomi, že výsledky studentského hodnocení jsou pouze jednou částí celkové evaluace pracoviště a jednotlivých učitelů. Domníváme se, že námi získané výsledky, jejich analýza a interpretace poslouží k vnitřní evaluaci ÚPPPV.


Literatura

Břicháček, V.: Úvod do psychologického škálování. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy, 1978.

Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido, 1996.

Chráska, M.: Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, UP, 2000

Mareš, J.: Studentské hodnocení vysokoškolské výuky. In: Sborník vědeckých prací LF UK Hradec Králové, č. 4, 1988.

Mareš, J.: Studentské posuzování jako jedna z metod hodnocení vysokoškolské výuky. Praha, SPN, 1991.

Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno, MU, 1996.

Průcha, J.: Učitel jako objekt pedagogického výzkumu. In: Sborník II. konference ČAPV, Ústí nad Labem, 1994.

Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha). MŠMT, Praha 2001


Tab 1 Příklad výsledkového archu
PRŮMĚR 4,11 3,90 4,38 3,79 4,44 3,19 4,00 3,75 3,57 3,07 3,88
Okruhy Studentovo učení Učitelovo nadšení Organizace výuky Interakce učitel - student Učitelův rozhled Způsob zkoušení Kvalita stud. mat. Výuka Učitel Náročnost výuky průměr testu
TEST 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
1 3 4 5 5 5 1 1 5 5 3 5 4 3 5 2 1 4 5 5 2 1 N N N N 3 2 2 1 5 3,35
2 4 3 4 4 4 4 2 5 5 4 4 3 1 4 4 4 4 4 3 3 1 N N N N 4 1 3 3 2 3,35
3 4 5 3 4 5 3 3 5 4 4 5 4 5 4 5 5 3 5 5 3 5 N N N N 5 4 3 4 4 4,19
4 4 4 2 5 5 3 1 5 5 5 5 2 3 3 5 4 3 5 5 4 5 N N N N 3 3 3 3 3 3,77
5 4 4 5 4 5 3 3 5 4 4 5 5 4 5 4 4 4 5 4 5 4 N N N N 3 3 3 3 3 4,04
6 4 5 5 4 5 5 5 3 4 4 5 4 4 4 3 4 5 5 4 4 3 N N N N 5 4 3 3 3 4,12
7 3 4 3 4 5 5 5 5 4 5 4 5 4 5 5 5 4 5 5 5 4 N N 4 3 5 5 3 3 3 4,29
8 2 4 6 6 5 2 1 4 4 2 5 3 4 3 5 2 4 5 4 2 2 N N N N 3 4 3 4 5 3,62
9 5 4 4 5 5 4 3 4 5 2 5 3 3 4 5 5 3 5 5 3 4 N N N N 3 3 1 3 5 3,88
10 3 3 3 5 4 4 3 4 4 5 5 3 4 3 4 3 3 5 4 3 3 N N N N 3 4 3 3 3 3,62
11 3 4 3 5 5 3 2 4 5 5 5 4 4 4 4 4 5 5 5 3 3 N N N N 4 3 2 1 3 3,77
12 5 5 3 5 4 3 3 3 3 3 5 4 4 3 4 3 3 4 3 1 N N N N N 3 3 3 3 5 3,52
13 5 5 3 4 5 5 5 5 4 2 5 5 5 5 5 4 3 5 4 3 N N N N N 4 4 4 3 5 4,28
14 3 5 4 4 4 4 4 3 5 4 5 3 3 4 5 5 4 5 5 3 3 N N N N 3 3 3 1 3 3,77
15 4 4 3 4 5 3 4 5 5 3 5 2 2 2 4 4 2 5 5 2 3 N N N N 4 4 3 3 4 3,62
16 4 5 4 4 5 5 4 5 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 3 5 N N N N 5 5 3 3 3 4,38
17 3 5 5 4 5 5 4 5 4 4 5 3 3 3 5 4 5 5 4 2 2 N N N N 3 5 3 3 3 3,92
18 3 5 4 4 4 3 2 5 5 3 5 3 3 3 5 5 5 4 5 4 5 N N N N 3 3 3 3 3 3,85
19 4 4 5 5 5 5 4 5 4 5 5 4 4 5 5 4 5 5 5 3 4 N N N N 4 4 3 3 3 4,31
20 4 4 5 4 5 5 4 5 4 2 5 5 4 4 5 5 5 5 5 4 3 N N N N 4 4 3 3 5 4,27
21 3 4 3 4 4 2 1 2 3 1 5 1 2 2 3 2 3 4 4 3 3 N N N N 2 3 3 3 4 2,85
22 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 2 N N N N N 5 5 3 3 3 4,64
23 3 3 4 5 5 4 3 4 4 4 4 4 4 4 4 3 4 5 4 3 4 N N N N 4 4 2 3 3 3,77
24 3 5 5 4 4 3 2 4 4 4 5 2 2 2 4 3 3 4 3 2 2 N N N N 3 1 3 3 3 3,19
25 5 4 3 5 5 4 3 5 4 5 5 1 3 3 5 4 5 5 4 3 3 N N N N 5 4 3 3 3 3,92
26 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 4 5 N N N N 5 5 3 3 3 4,69
27 4 4 3 4 5 5 2 5 5 4 5 3 2 3 5 3 5 5 5 3 4 N N N N 3 3 3 3 3 3,81
28 3 4 3 4 5 4 4 5 4 5 5 3 4 3 4 4 4 5 5 3 3 N N N N 4 4 3 3 3 3,88
29                                                              
30                                                              

Tab. 2

Sumarizované výsledky

Učitel Počet dotazníků Studentovo učení Učitelovo nadšení Organizace výuky Interakce učitel - student Učitelův rozhled Způsob zkoušení Kvalita stud. mat. Výuka Učitel Náročnost výuky Celkový průměr
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
1 59 3,96 4,47 4,66 4,33 4,35 3,83 - 4,42 4,39 3,06 4,16
2 78 4,03 4,74 4,27 4,45 4,57 3,41 4,40 4,53 4,46 2,86 4,14
3 28 4,11 3,90 4,38 3,79 4,44 3,19 4,00 3,75 3,57 3,07 3,88
4 31 3,16 2,84 3,85 2,88 3,27 2,76 3,13 3,00 2,48 3,12 3,14
5 78 3,11 2,07 3,09 3,38 3,28 3,02 3,19 2,24 2,29 3,00 2,99
6 78 3,63 4,12 4,32 4,57 4,54 3,51 4,27 3,97 3,97 2,71 3,99
7 78 3,05 4,01 3,14 3,45 3,69 2,45 3,81 3,31 3,19 2,75 3,26
Průměr 3,58 3,74 3,96 3,83 4,02 3,17 3,80 3,60 3,48 2,94 3,65

Graf 1

Graf 2

Příklad IX. okruhu – učitel

Otázka:

Jak by obstáli jednotliví učitelé ÚPPPV ve srovnání s ostatními učiteli na fakultě, které jste při výuce poznali?

HO : Mezi učiteli ÚPPPV nejsou rozdíly ve srovnání s ostatními vyučujícími na fakultě.

HA : Mezi učiteli ÚPPPV jsou rozdíly ve srovnání s ostatními vyučujícími na fakultě.

Nulovou hypotézu budeme testovat na hladině významnosti 0,05 (95%).

Pozorovaná četnost P je převedena na % z max. možného ohodnocení.

Očekávaná četnost O je převedena na průměrné procentuelní ohodnocení učitelů.

Učitel Pozorovaná četnost P% Očekávaná četnost O P – O (P – O)2 (P – O)2
O
1 87,8 69,6 18,2 331,20 4,759
2 89,2 69,6 19,6 384,16 5,520
3 71,4 69,6 1,8 3,24 0,047
4 49,6 69,6 -20,0 400,00 5,747
5 45,8 69,6 -23,8 566,44 8,139
6 79,4 69,6 9,8 96,04 1,380
7 63,8 69,6 -5,8 33,64 0,483
S 26,075

c2 = 26,075

c20.05 (6) = 12,592

Závěr

Jak je patrné, vypočítaná hodnota testovaného kritéria je větší než hodnota kritická, a proto nelze odmítnout alternativní hypotézu, že mezi učiteli ÚPPPV jsou statisticky významné rozdíly ve srovnání s ostatními vyučujícími na fakultě.