Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ

Libuše Hrabí

Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci


Souhrn

Článek obsahuje poznatky o hodnocení náročnosti textu šesti českých učebnic přírodopisu pro 6. ročník základních škol. Metodický postup analýz byl zvolen dle Průchy. Z výsledků hodnocení vyplývá, že jako nejméně náročná se ukázala učebnice nakladatelství Scientia. Zde byla zjištěna obtížnost textu kolem 23 bodů, hustota sémantického faktoru zhruba 13 bodů a hustota odborné informace 19%.

Klíčová slova

Učebnice přírodopisu, hodnocení obtížnosti textu, syntaktický faktor, sémantický faktor.


Summary

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of six Czech biology textbooks for the sixth year of the primary education. The evaluation method was realized according to Průcha. Obtained results show - textbook of Scientia company was not as difficult as the others. The text difficulties achieved 23 points and the semantic factor around 13 points. The density of the scientific information achieved around 19%.

Key words

Biology textbooks, evaluation of the text difficulties, syntactic factor, semantic factor.



Úvod

Komplexním výzkumem učebnic se v naší republice věnuje malý počet pedagogických pracovníků (PLUSKAL 1996). Závažným problémem učebnic je vymezení základního a rozšiřujícího učiva. Základní učivo představuje v učebnicích jen menší část výkladového textu, avšak jedním z prvořadých úkolů při vyučování i učení je osvojení základního učiva. Výběr pojmů a délka vět by měly odpovídat psychické a mentální vyspělosti žáků.

Učebnice lze zkoumat jak v rovině analýzy výkladového textu, učebních úloh, zdrojů neverbálních informací, tak i v rovině názorů ze strany učitelů a žáků. Při tvorbě nové učebnice je účelné průběžné hodnocení vytvořeného textu některou z metod těchto autorů (NESTLER 1974; BJÖRNSSON 1968; MISTRÍK 1968; PRŮCHA 1984) nebo modifikovanou metodou NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL (in PRŮCHA 1997). Pomocí těchto metod je vypočítaný stupeň obtížnosti textu dán úrovní hodnot syntaktického a sémantického faktoru.

Vzhledem k tomu, že hodnocení obtížnosti textu učebnic se u nás nevěnuje patřičná pozornost, bylo cílem mého příspěvku zhodnotit obtížnost výkladového textu našich současných učebnic přírodopisu pro 6. ročník základních škol.


Materiál a metody

Při hodnocení obtížnosti textu jednotlivých učebnic přírodopisu různých nakladatelství, tj. FORTUNA 1997, JINAN 1998, NOVÁ ŠKOLA 1998, PRODOS 1999, SCIENTIA 1997, SPN 1999, byla použita metoda dle Průchy (PRŮCHA 1984). Touto metodou lze zjistit 10 zdrojů obtížnosti analyzovaných výkladových textů. Míra obtížnosti je dána úrovní hodnot syntaktického a sémantického faktoru.

Uplatňují se 3 kategorie pojmů:

Syntaktický faktor byl počítán podle vzorce

Ts = 0,1 x V x U.

Hodnota tohoto faktoru odráží složitost větné stavby výkladového textu. Pojmová obtížnost textu byla vypočtena dle vzorce

Tp = 100 x ΣP x (ΣP1 + 2 ΣP+ 3 ΣP3) / (ΣN)2.

Celková obtížnost výkladového textu byla vypočtena dle vzorce

T = Ts + Tp

Také byly zjišťovány koeficienty hustoty odborné informace.

Koeficient (i) udává proporci odborných a faktografických pojmů v celkovém souboru slov. Vypočítá se takto:

i = 100 x (ΣP2 + ΣP3) / ΣN

Koeficient (h) udává proporci odborných a faktografických pojmů v celkové sumě pojmů. Byl vypočítán dle vzorce

h = 100 x (ΣP2 + ΣP3) / ΣP

Z každé učebnice bylo vybráno 5 vzorků po nejméně 200 slovech souvislého textu.

Následuje výčet hlavních symbolů, jejich definice a způsob výpočtu.

T - celková obtížnost výkladového textu

Ts - stupeň syntaktické obtížnosti výkladového textu (syntaktický faktor)

V - průměrná délka věty (v počtu slov)

U - průměrná délka větných úseků (syntaktická složitost věty)

Tp - stupeň pojmové obtížnosti výkladového textu (sémantický faktor)

ΣU/ΣN x 100 - proporce sloves (%)

ΣP/ΣN x 100 - proporce substantivních pojmů (%)

ΣP1/ΣN x 100 - proporce běžných pojmů (%)

ΣP2/ΣN x 100 - proporce odborných pojmů (%)

ΣP3/ΣN x 100 - proporce faktografických pojmů (%)


i - hustota odborné informace - proporce odborných a faktografických pojmů v celkovém souboru slov (%)

h - hustota odborné informace - proporce odborných a faktografických pojmů v celkovém souboru pojmů (%)


Výsledky

Výsledky hodnot obtížnosti výkladového textu šesti českých současných učebnic přírodopisu pro 6. ročník základních škol jsou shrnuty v tab. 1. Podíl syntaktického a sémantického faktoru na celkové obtížnosti výkladového textu učebnic dokumentuje graf 1. Z tabulky vyplývá, že celková obtížnost výkladového textu (T) se pohybuje v rozmezí 23,03 až 36,87 bodů. Průměrná hodnota dosahuje kolem 29 bodů. Extrémní hodnotu 36,87 bodů má učebnice nakladatelství Prodos. Tento údaj odpovídá celkové obtížnosti výkladového textu učiva. Důvodem této nepřiměřené vysoké obtížnosti je vysoká hodnota sémantického faktoru (28,47), na které se výrazně podílí vysoká četnost odborných pojmů, nevhodná pro nižší stupeň základní školy. Vzhledem k uvedeným skutečnostem je neúměrně vysoký i koeficient hustoty odborné informace (i), který dosahuje 32,85%. Uvedené vysoké hodnoty nebyl schopen vykompenzovat ani syntaktický faktor a také průměrná délka vět.

Z provedených srovnání vyplývá, že čtyři další učebnice mají nižší obtížnost výkladového textu, tj. asi 29-30 bodů.. Nižší obtížnost byla zjištěna jen u učebnice nakladatelství Scientia. Celková obtížnost výkladového textu dosahovala 23 bodů, sémantický faktor pouze 13,47 bodů.


Závěr

Z celkového hodnocení obtížnosti výkladového textu současných učebnic přírodopisu pro šestý ročník základní školy vyplývá, že učebnice nakladatelství Scientia se vyznačuje nejnižší obtížností (viz výše). Proporce odborných a faktografických pojmů v celkovém souboru slov činí 19%.


Literatura

BJÖRNSSON, G.H., 1968, Bokförlaget Liber, Läsbarhet, Stockholm.

MISTRÍK, J., 1968, Meranie zrozumitelnosti prehovoru, Slovenská reč, 3: 171-178.

NESTLER, K., 1974, Zur Wirkung lexikalischer und syntaktisher Textmerkmale auf das Lernergebnis, Informationen zu Schulbuchfragen, 17: 63-73.

PLUSKAL, M., 1996, Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení, Habilitační práce, Pedagogická fakulta UP v Olomouci: 152.

PRŮCHA, J., 1984, Hodnocení obtížnosti učebnic, SMTL, Praha: 96.

PRŮCHA, J., 1997, Moderní pedagogika, Portál, Praha: 279.


Adresa:

RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP, Purkrabská 2, 77140 Olomouc


Tab.1.

Obtížnost výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. roč. ZŠ.

Učebnice

Fortuna

Jinan

Nová škola

Prodos

Scientia

SPN

T

29,75

29,87

29,13

36,87

23,03

29,24

Ts

8,61

10,13

5,32

8,40

9,56

8,34

V

11,70

12,23

8,37

11,38

12,89

10,68

U

7,36

8,28

6,36

7,38

7,42

7,81

Tp

21,14

19,74

23,81

28,47

13,47

20,90

ΣU / ΣN x 100

13,58

12,08

15,73

13,54

13,48

12,80

ΣP / ΣN x 100

34,09

32,90

36,12

36,98

27,52

34,57

ΣP1 / ΣN x 100

6,84

6,60

7,28

4,13

8,31

9,26

ΣP2 / ΣN x 100

26,59

25,09

27,6

31,32

16,98

24,74

ΣP3 / ΣN x 100

0,66

1,21

0,97

7,54

2,22

0,57

i

27,26

26,30

28,83

32,85

19,21

25,31

h

79,94

79,94

79,84

88,83

69,79

73,20


Graf 1.

Podíl syntaktického (Ts) a sémantického faktoru (Tp) celkové obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu